Kunstenfestival Watou 2011 - Tussen taal en beeld verzamelde verhalen #3 09.07.2011 - 11.09.2011

''

In de Douviehoeve is er onder andere plaats voor de verbeelding van de liefde tussen ouders en hun kinderen.

MEMYMOM is een generatieoverschrijdend fotografieproject tussen een moeder, Marilène Coolens en haar dochter, Lisa De Boeck. De beelden verwijzen naar het fotografische archief van Coolens, waarin zij haar dochter aanmoedigt om zichzelf via geïmproviseerde theaterstukjes opnieuw uit te vinden. De semi-geënsceneerde portretten van toen ontwikkelen zich tot een volwassen gesprek dat niet enkel gaat over identiteit, maar ook over de moeder-dochterrelatie. Tegelijkertijd voert MEMYMOM een pleidoou voor tragische romantiek en sensuele analyse.

In de jaren ‘80 vroeg Marrie Bot zich af waarom ze nooit foto’s of films zag van ouderen die elkaar beminnen. Ze begon een zoektocht naar afbeeldingen, maar vond er maar weinig. Daarom besloot ze in 2000 het onderwerp zelf te fotograferen. Zo ontstond het boek Geliefden-Timeless Love, waaruit enkele beelden worden getoond.

Dit jaar biedt de eregalerij van Kunstenfestival Watou een podium aan een bijzondere kruisbestuiving tussen poëzie en illustratie, maar meer nog tussen vader en dochter. Laura de Coninck selecteerde elf gedichten uit het uitgebreide oeuvre van haar vader en liet zich erdoor inspireren om haar kunstwerken te maken. Ze werkt daarbij met een combinatie van schilder- en collagetechnieken. Laura de Coninck laat in haar creatief proces ruimte voor aarzeling en twijfel. Daardoor worden haar beelden  sterker en zijn ze des te meer in staat om complexe emoties over te brengen, net zoals haar vader dat met woorden deed.

Chantal Grard creëert suggestieve vormen waarmee zij de toeschouwer wil aanzetten tot reflectie over de cyclus van het leven. Haar recente beelden situeren zich in een boeiend spanningsveld tussen abstract en figuratief.

De Nederlandse dichter des vaderlands, Anne Vegter, krijgt op Kunstenfestival Watou de vrije hand om de Douviehoeve in te vullen met een combinatie van haar poëzie en tekeningen. De tekeningen zijn qua vormelijke uitwerking direct geïnspireerd door de locatie.

De aquarels The Portrait of my Childhood en Nothing can replace a Mother’s Love van Jolande van Lith geven een eigenzinnige kijk op de kindertijd en het moederschap.

''

De Israëlische Sigalit Landau is actief aanhangster van de vredesbeweging in haar land. Op Watou toont zij onder andere O my friends, there are no friends. De titel van het werk is gebaseerd op een uitspraak van Aristoteles, ‘Hoort mij vrienden: er zijn geen vrienden’; en maant ons aan voorzichtig te zijn met het kiezen van onze vrienden. Somnambulin/Bauchaus is de naam van een performance die liep van 2000 tot 2004. Tijdens de performance deelde Landau ijslolly’s uit in de vorm van het hoofdpersonage uit Het Meisje met de Zwavelstokjes. Terwijl ze dit deed speelde er een betonmolen annex muziekdoos. Somnambulin/Bauchaus is een bevreemdend werk dat ons vraagt om stil te staan bij de dood.

Goran Tomasevic documenteert de oorlog in Syrië met aangrijpende beelden. Hij was Reuters ‘Photographer of the Year’ in 2003 and 2005.

Mattias De Leeuw won dit jaar een Boekenpluim en is een veelzijdig illustrator. Op Kunstenfestival Watou wijden we niet alleen een ruimte aan zijn tekeningen, maar staat Mattias De Leeuw ook in voor een deel van de educatieve werking. Op basis van zijn boek ‘Karel Eend is Verliefd’, heeft de illustrator een knutselboekje samengesteld. De Leeuw moedigt kinderen, verzinners pur sang, aan om hun creativiteit bot te vieren en hun verhalen vorm te geven op papier.

''

De prachtige installatie van de Russische Leonid Tishkov neemt het eerste deel van de Douviehoeve in. Boven een vijver schittert zijn Private Moon. Tishkov neemt zijn zelfgebouwde maan mee op reizen naar alle uithoeken van de wereld. Deze zomer strijken hij en zijn maan neer in Watou, waar ze de magie in onze wereld doen oplichten. Een reeks foto’s en schetsen tonen het onstaansproces van deze ontroerende installatie.

''

In het midden van de vijver aan de Douviehoeve installeerde het Gentse Inject Love het werk Drama King, een verrassende ingreep die typerend is voor het vaak humoristische werk van dit kunstenaarscollectief.

''

De Poolse Pawel Wocial toont twee sculpturele installaties in de Douviehoeve. Look at me verwijst naar de Capitolijnse wolf, die volgens de legende de zorg op zich nam voor de tweeling Romulus en Remus. Dit uitgemergelde dier is echter niet meer tot voeden in staat. Hummingbird daarentegen, een imposante sculptuur van vier meter hoog, lijdt aan morbide obesitas. Deze buitenmaatse sculptuur werd speciaal voor Kunstenfestival Watou gemaakt. Hummingbird wil iets vertellen over onze wens om aanvaard te worden, hoe we verlangen om een deel uit te maken van een groter geheel en onze nood aan geliefd te zijn.

Het tweede werk van Raimondi Malerba Marcantonio op Kunstenfestival Watou is Madre. De bereidheid van een moeder om haar liefde en haar leven te geven voor haar kind, wordt door Malerba met een simpel gebaar verbeeld. Madre is een fijnzinnige uitdrukking van de complexe relatie tussen ouder en kind.

Voor Kunstenfestival Watou maakte Het Venijnig Gebroed een multimediale installatie in het teken van de liefde, getiteld Videopoem Unlimited. De leden van het collectief schreven elk twintig gedichten die een mogelijke definitie van de liefde inhouden en filmden daarnaast ook 200 videofragmenten. Doordat de film- en gedichtfragmenten aan de hand van een computerprogramma in willekeurige volgorde afgespeeld worden, ontstaat een ongelimiteerde mogelijkheid aan poëtische combinaties.

Op Kunstenfestival Watou tonen we de documentaire La poétesse aux pieds nus van regisseur Bernard Louargant. Deze wilde met woord en beeld de sensuele sfeer en het gevoel van vrijheid capteren die in de poëzie van de Syrische Maram al-Masri vervat zitten.

Met Dichter Draagt Voor selecteerde Ramsey Nasr 21 poëtische hoogtepunten uit de Nederlandstalige poëzie en liet er poëzieclips bij maken door S Inge Braeckman hariff Nasr. Deze grappige en spitsvondige filmpjes slagen er wonderwel in om poëzie te visualiseren.

Aanstormend dichterstalent krijgt een plaats op de totems aan de Douviehoeve. In deze Ménage à trois kan je werk lezen van Kira Wuck, Inge Braeckman, Sylvie Marie Iris Brunia, Maarten van der Graaff, Maarten Inghels, David Troch, Maud Vanhauwaert en Y.M. Drangre.

development by DigitalMind